Kirándulás a Somló-hegyen a Kitiabel tanösvény mentén

A vulkáni eredetű Somló-hegy a síkságból méltóságteljesen kiemelkedve uralja a tájat. 431 méteres magasságával nagyszerű kilátópont, vadregényes szőlőföldekkel fedett lankái pedig vadregényes kirándulóhellyé teszik. Különlegességének és természeti értékeinek köszönhetően egy 3 km hosszúságú tanösvényt is létrehoztak a területén, amely a hegy növény- és állatvilágán kívül a bazalttal kapcsolatban is bővíti tudásunkat. A kilenc állomás a Margit-kápolnától indul, és az egész hegyet bejárva a Somló-várat is érinti.

Kilátás a Somlói Borok Boltjától
A Somló-hegy igazi kis oázis a szőlészek és borászok számára. Együttműködésre törekedve dolgoznak közös céljaikon, igyekeznek fejleszteni a régiót és fellendíteni a turizmust a szőlészet és a borászat fenntartása mellett. A terület hazánk legkisebb borvidékének szerves részét képezi, a Ságheggyel és a Kissomlyóval kiegészülve alkotják a Somlói borvidéket. A hegyvidéken főként fehér borokat készítenek, a leginkább tájspecifikus fajták az Olaszrizling, a Juhfark, a Furmint és a Hárslevelű. Amennyiben több termelő borait szeretnénk megkóstolni vagy megvásárolni egy helyen, érdemes ellátogatnunk az úttörő módon több, mint 130 különböző bort kínáló Somlói Borok boltját. Somlóvásárhelyről a Margit-kápolna irányába indulva útba esik a teraszos pincehelyiség, így a kirándulás után finom borok kortyolása közben pihenhetünk és élvezhetjük a csodás panorámát.

Kaszálórét félúton a Szent István-kilátóhoz
A tanösvény kiindulópontján parkolót is találunk, így az eddig tartó utat gépkocsival is megtehetjük. Már innen is nagyszerű kilátásban lesz részünk, a bazaltból épült falakat szőlőföldek határolják egészen a hegy lábáig, onnantól pedig a gabonaföldek veszik át az uralmat. Meredeken felfelé indul az út, amely bazaltos ösvényen a fák közé vezet minket. Innen kiérve egy hatalmas kaszálórétre érünk, ahol nyár végén szalmabálák teszik még idillibbé a hosszan elnyúló, lankás tájat. Újabb meredek ösvény következik, amely kökénybokrok között, lilás-vöröses talajon vezet fel a Szent István-kilátóhoz. A Somló-hegy csúcsán álló, természetesen bazalt tufából épült magaslat tetejére belépőjegy ellenében mászhatunk föl. A közelben piknikezésre alkalmas asztalokat és padokat, illetve érdekes műalkotásokat találunk. Ez utóbbiak egyike egy fából készült hatalmas kereszt, amely mellett egy modern szobor mintázza Szent Istvánt.

Régi pince Doba mellett, innen indul az út a Somló-várhoz
A hegy másik oldalán találjuk a romos állapotú Somló-várat. Ide nem csak a tanösvényt követve juthatunk el, hanem Doba felől is felsétálhatunk. A településről lezárt, meredek aszfaltút vezet a magaslatra az erdőben. Akármelyik utat is választjuk, mindenképpen érdemes megtekintenünk a kővárat, amelynek ma már csak néhány része van felismerhető állapotban. Ezek közül az egyik a konyha tűzhelye, a másik pedig a palota. A romokból kilépve egy sziklaoromra jutunk, ahonnan visszapillantva nagyszerűen látszanak a várfalak. Alattunk itt is apró falvak, szőlőföldek és messze nyúló síkság alkotják a tájat.