A Siklósi vár

A Siklósi vár bejárata a barbakánnal
Séta a várfalon
A gyönyörű Villányi-hegység lábainál található Siklós városa, amelyet a Siklósi vár már messziről is jól kivehető épülete koronáz meg. A nagyszerű állapotban lévő épületet először 1294-ben említették írásban. A várnak a történelem során számos tulajdonosa volt, először a Soklyosi-család lakta, majd a Kakas és a Gara családok. A Gara család utód nélkül maradt, így Mátyás király Corvin Jánosnak adta a várat. Azonban ő sem birtokolta sokáig azt, hiszen fia halála után a vár megint utód nélkül maradt, így közel 10 évig kézről kézre járt. Végül a Perényiek kapták meg az épületet, és huzamosabb ideig lakták is, amíg a törökök el nem foglalták. A török uralom után a Batthyány, majd az utolsó tulajdonos Benyovszky család kezére került. A várat először 1956-ban kezdték renoválni, ekkor alakult meg a benne található múzeum, szálloda és étterem is. A rendszerváltás után a szállodát megszüntették, 2010-ben pedig újabb felújítás kezdődött, amelynek köszönhetően a műemlék épület teljesen megújult.

A várárok
Az épület előtt parkolót találunk, ahonnan máris megcsodálhatjuk az impozáns bejáratot. A zenészek és árusok övezte aszfaltúton sétálhatunk el a bal oldalon található látogatóközpontba, itt lehet megvásárolni a belépőket. A bejárathoz hosszú, egyre emelkedő hídon jutunk el. Az első állomás a barbakán, ami a belső várkapu védelmét látta el. A csipkés tetejű, kör alakú építményre lépcsőn mászhatunk fel, majd fent körbesétálhatjuk azt. A fa korlátokon letekintve megszemlélhetjük az udvart díszítő ágyukat. Néhány méterrel tovább haladva, jobb kéz felől találjuk a várfalra vezető lépcsőt. A kőcsipkéken áttekintve Siklós házai tárulnak a szemünk elé, balra pedig a vár meredek fala és a várfal közötti árok. A fal végénél lesétálhatunk az árokba, ahol a kövezett, kivilágított udvaron rózsalugas és padok mellett jutunk vissza a várkapuhoz.

A vár belső udvara
A belső várkapun belépve elénk tárul az épületek által körbezárt, burkolt várudvar. Innen jobbra, a lépcsőn lefelé indulva tekinthetjük meg a várbörtönt. Megfigyelhetjük a különbséget a nemesek és a jobbágyok rangot tükröző cellái között, míg az első igen puritán a nemesi cellában még kályha is van. A korhű viszonyokat berendezési tárgyak és bábuk is illusztrálják. A börtönnek csupán néhány apró ablaka van, amelyeket hat-hét rétegben zár vasrács. A cellákba fa ajtókon lehet bejutni, amelyek mérete a mai felnőtteknek szinte liliputi. A következő lejáraton a bormúzeumba jutunk. Megtekinthetjük a szőlőművelés és a borászat korabeli eszközeit. A nyáron is kellemesen hűvös pincehelyiségben borkóstolásra és vásárlásra is van lehetőség.

Lópáncél
Megint az udvarra visszatérve juthatunk be a következő bejáraton a főépületbe, ahol több kiállítást tekinthetünk meg. A földszinten két teremben találjuk a reneszánsz bútorkiállítást, ahol padokat, kárpitozott székeket, faragott asztalokat és festményeket tekinthetünk meg. A lépcsőházban díszes fazekas kerámiák között sétálhatunk fel az első emeletre. Itt középkori fegyver- és hadtörténeti kiállítás fogad minket, ahol korabeli páncélokat, kardokat és sisakokat láthatunk. A második emeleten szemlélhetjük meg a vártörténeti és a katasztrófavédelmi kiállításokat. Az előbbin a várat lakó családokról tudhatunk meg többet, az utóbbin pedig az életmentés fogásainak megismerése mellett felpróbálhatjuk a különböző védőmaszkokat is.

A várfal háttérben a Szársomlyóval
Az alsó várudvar és a Villányi-hegység
A kiállítóterekből újra kijutunk a vár teraszaira, ahonnan Siklóson kívül megtekinthetjük a Villányi-hegység lankáit is. Jól kivehető a kör alakú ablakréseken keresztül a Szársomlyó jellegzetes, csúcsos alakja. Jobbra találjuk a várkápolnát, amelynek díszes ablakai messziről feltűnnek. A színes ablakokkal kontrasztban áll a kápolna egyszerű belseje, amely fehér falakból és kőoszlopokból áll. Ha kigyönyörködtük magunkat a várterasz panorámájában, akkor visszatérve a kiállítótermekbe továbbhaladhatunk a kávézó felé. A kávézóból nyíló kijáratnál letekinthetünk a külső várudvarra és a külső várfalra. A füves területen több rendezvényt is tartanak, az ott hagyott korabeli játékok is erről tanúskodtak. A várudvart a várból kisétálva, jobbra haladva közelíthetjük meg. Elsétálhatunk a tornyokig és közelről is megszemlélhetjük a kőfalakat. Innen nézve szintén nagyon szép a vár épülete. Ha még van időnk, érdemes megtekinteni a város további látnivalóit is. A várfalat övező fasoron végighaladva jutunk el a városközpontba. Itt találjuk a Makocs bég dzsámit, és a fentről már látott templomokat is. A dzsámi kőalapú épülete magányosan áll egy tágas téren. A szögletes épület belső terét rekonstruálták, jelenleg szőnyegek és egyéb díszes berendezési tárgyak díszítik.