A Boldogkői vár

Boldogkő vára
Ha valaki olyan várat keres hazánkban, amelybe belépve szinte a középkorban érezheti magát, akkor mindenképp ajánlatos ellátogatnia Boldogkő várába. A síkságból kiemelkedő sziklán álló várrom nagyszerű állapotban, felújítva várja látogatóit a legkülönfélébb programokkal. A vár lábánál elhelyezkedő Boldogkőváralja települést kell keresnünk a térképen amennyiben ide szeretnénk látogatni, onnan már elképzelhetetlen hogy ne vegyük észre a hegyormot és a rá épült erődítményt. A romok a településről gépkocsival vagy gyalogosan közelíthetőek meg, illetve néhány éve már menetrend szerinti kisvonat is szállítja a látogatókat. Amennyiben gépkocsival érkezünk, egészen a vár bejáratáig autózhatunk, ahol egyszeri 250 Ft kifizetése ellenében parkolhatunk időlimit nélkül. A parkolóból nyílik a vár középkori étterme, amely a Castrum Boldua nevet kapta. A sziklába vájt helyiségben korabeli stílusban étkezhetünk. A gumikerekű, piros-fehér színű kisvonattal is ugyaneddig a parkolóig utazhatunk. Amennyiben gyalogosan szeretnénk megközelíteni a várat, akkor sincsen nehéz dolgunk. Egy már jól kijárt ösvény vezet fel a településről a sziklaoromra, csupán ezt kell követnünk. Út közben egy érdekes sziklaalakzatot is megtekinthetünk a vár oldalában.

A várfal mellett végigvezető sétány és az alsó várudvar

A parkolóból indulva lépcsők vezetnek minket egyre közelebb a várhoz. Először egy széles kilátóteraszra jutunk, ahonnan máris nagyszerű panorámában lehet részünk. A legtöbben itt napoznak, ücsörögnek, élvezik a látványt. Ha kigyönyörködtük magunkat, akkor egy fából ácsolt kilátótorony vár még ránk a várfalon kívül, ahonnan még magasabbról tekinthetünk le a zöld, sárga és barna színekben pompázó szántóföldekre. A toronyból kisétálhatunk egy fa rámpára, így a várhegy másik oldaláról a zöldellő hegyeket és a meredek várfalat is megtekinthetjük. Az épület ezen oldala igazi sasfészek látszatát kelti, ahogy a várfal hegyesen kiáll a sziklaoromból.

A malmot rejtő bástya
A reneszánsz kiállítás részlete

Egy széles, beton rámpán majd egy fa pallón juthatunk fel a vár bejáratához. A vas kapukon belépve találjuk a pénztárat, innen máris kezdődhet a vártúra. A millió láb koptatta talajra lépve máris visszarepülünk az időben. Az épület kicsiny belső udvarában balra a meredek belső várfalat, jobbra pedig a külső várfal sétányát pillantjuk meg, előttünk egy méretes kőtorony trónol. Azonban még mielőtt elindulnánk a vonzó látnivalókhoz, az út először a pincébe vezet. A sziklaorom gyomrába vájt, hideg, dohos járatokban szobor- és ásványkiállítást, illetve egy korabeli kínzókamrát tekinthetünk meg. A börtöncellának berendezett levegőtlen, fénytelen lyukba besétálva könnyen átérezhetjük, milyen is lehetett itt raboskodni. Szinte érezhető a rothadó hús szaga, hallható a patkányok lábdobogása.. Az ásványokat bemutató vitrinek ráznak vissza a jelenbe, majd a középen öblösre koptatott lépcsőkön sétálhatunk vissza a legmélyebb bugyrokból a szoborkiállítást bemutató teremig. Újabb lépcső vezet minket vissza a napvilágra, az alsó várudvarba.

Az őrbódéhoz vezető sziklanyelv
Fa lépcsőkön emelkedhetünk még magasabbra, ahol a sziklába vájt kohó maradványait csodálhatjuk meg. A kőben különböző méretű lyukak és az őket összekötő vájatok hálózatát találjuk, amelyek vas és bronz készítésére szolgáltak. A kohó mellett újabb falépcső vezet fel a várfal melletti sétányra, amely már a felső várudvar szintjéig emel minket. A csipkés várfalból csodás panoráma tárul elénk, és még egy bástyába is bemászhatunk. A szűk ablakokkal megvilágított kiszögellésbe gyermekekre méretezett kapunyílás vezet be, azonban érdemes betuszkolnunk magunkat. A bástyában állva ugyanis igazán átérezhetjük, hogy micsoda biztonságot nyújthatott egy ilyen létesítmény a várat ostromló csapatok okozta zűrzavar kellős közepén.

A várfal végében újabb faragott lépcsősor vezet fel minket a felső árudvarba, ahol elsőként a már említett méretes bástyába rejtett malom úszik a látómezőnkbe. A fából készült malomkerék a puskapor őrlésére szolgált. A szerkezetet teljes nagyságában a lehető legközelebbről csodálhatjuk meg a lépcsőknek és a mellé épült galériának köszönhetően. Az udvarból egy kapun juthatunk ki Boldogkő várának szimbólumához. A sziklaorom vékony nyelvvé keskenyedő szakaszán végigvezető sétány az őrbódéba vezet minket. Út közben beláthatjuk a környéket, a sziklanyelv végéből pedig visszatekinthetünk az impozáns várromra.

A vár látványa az őrbódéból
A vár bejárata
Visszatérve a felső várudvarba, két mély, ráccsal lezárt lyukat találunk a palotaépület felé vezető úton. Ezek egyikét tömlöcként használták, a rabokat a mélységbe kötélen eresztették le. A másik méretes nyílás egy ciszternát rejt, amely víztározóként szolgált. Továbbsétálva a palota bejáratához még egy újabb teraszról tekinthetünk le a mélybe, mielőtt belépnénk a vár legépebben maradt részébe. Az alsó szinten egy kisebb szuvenírboltban válogathatunk kedvünkre, a mellékhelyiséget is itt találjuk. Újabb lépcső vezet fel az első szintre, ahol a reneszánsz kiállítás vár ránk. Itt korabeli páncélokat és pénzérméket tekinthetünk meg. A második szinten ólomkatona kiállítást találunk. A hatalmas terepasztalokon precízen elrendezett figurák imitálják a történelem jeles eseményeit. Az évszakok közül a tél és az ősz is megjelenik a nyáron kívül, gyönyörködhetünk a színes fákban és a hófehér dombokban. A készítők olyan részletekre is figyeltek, mint a puskákból előtörő füst. Ezt egy szürke, vattaszerű anyag imitálja. Már a fa borítású terem üvegablakaiból is élvezhetjük a vár nyújtotta körpanorámát, azonban a legjobban még egy szinttel feljebb tehetjük meg mindezt. Csigalépcső vezet fel az épület legmagasabb pontjába, ahol egy fedetlen toronyból üvegablakon állva nem csak körbe, hanem a lábunk alá is bámészkodhatunk. Feledhetetlen élmény.