Séta Szabolcs honfoglalás kori földvárának maradványain

Szabolcs egy apró település Tokaj közelében. A Tisza partján megbúvó faluba egy igazi különlegesség miatt érdemes elzarándokolni. A település környéken több helyen is feltűnik az utak mentén a földvár jelzésű közlekedési tábla, mi is ennek köszönhetjük, hogy eljutottunk ide. A táblák egyenesen a vár mellett fekvő református templomhoz vezetnek, ahol kényelmesen le is parkolhatunk. A templomot és a mellette fekvő autentikus épületeket alacsony fakerítés veszi körbe. A kis kapun bemerészkedve elénk tárul a templom fehér épülete előtt álló fa harangláb, amely a templom tetejéhez hasonlóan zsindellyel van borítva. A középkori eredetű templomot meglepetésünkre este hét óra körül is tárva-nyitva találtuk. A bejárat mellett Szent László koszorúzott mellszobra üdvözöl. Belépve egyszerű belső tér fogad, fehér falak, fapadok, és néhány a régészeti feltárásból kiállított tárgy is megtekinthető. A vendégkönyvet átlapozva azt is megtudjuk, hogy ma már nem mi vagyunk az első látogatók!

A templom bejárata és Szent László szobra
Az egyszerű templombelső
A templomból kilépve először csak egy hatalmas, gazzal benőtt földhalom tűnik föl a messzeségben. Amíg át nem sétálunk a hosszú réten, megküzdve a lenyírt gaz szúrósra száradt csonkjaival, addig fel sem tűnik, hogy várfalakkal állunk szemben. Jobbra egy szabadtéri színpad tűnik föl a sánc oldalába építve. A nem strandpapucshoz való terepet végül egy üresen álló gödör fölé épült fahíd váltja fel, majd lépcsőkön mászhatjuk meg az erőd 10 méteres falát. Mikor felérünk a sánc tetejére, elénk tárul a több hektárnyi területet körülölelő várfal végtelenje. A monstrumot végigpásztázva már nem is olyan meglepő, hogy Közép-Európa egyik legnagyobb földvárát láthatjuk. A magasságból elképesztően szép látványt nyújt a lenyugvó nap fényében az alattunk elterülő dimbes-dombos terület.

A várfalakon végighúzódó ösvény
Sírboltok a vár belsejében
Balra indulva vékony ösvény vezet végig a gerincen egy kilátóteraszig, ahonnan lepillanthatunk Szabolcsra és az előbb megtekintett református templomra is. Továbbsétálva pedig leereszkedhetünk a vár belsejébe. A földsáncot négy helyen megbontó, az egykori kapukat jelölő lyukak közül az egyiket itt találjuk. A bejáratot egy kiépített parkoló, és egy bronzból készült, félelmetes ábrázatú hun férfit mintázó szobor jelöli. A várba betörve újra a szúrós fűben lépkedünk, lábunk épségének érdekében ajánlatos valamilyen zárt cipőt felvenni, ha erre is el szeretnénk sétálni. Az ösvény egy magaslathoz vezet, ahol néhány síremléket találunk. A kövekre karcolt dátumok nem igazán vehetőek ki, de még mielőtt a sírok csekély számából azt hihetnénk, hogy a falu lakossága örök életű, egy tábla tudtunkra adja, hogy a vár belsejét csak ideiglenesen használták temetkezésre. Innen visszatérhetünk a templomhoz, vagy meghódíthatjuk a vár sáncainak másik oldalát is a múlt emlékei után kutatva.

A földhalmok a bejárat felől