Séta az Egri várhoz

Útvonal: Pilisborosjenő – Teve-sziklák – Egri vár – Murvabánya – Pilisborosjenő

Ha kicsit is érdeklődünk a filmek után, érdemes meglátogatnunk a Pilisborosjenő közvetlen közelében található Egri vár mását. Rövid, kellemes túrával egy gyönyörű vidéket járhatunk be, ráadásul jó minőségű földutakon. Út közben sok piknikezésre alkalmas területet találunk, ahonnan a Nagy-Kevélyre vagy a Fehér-hegyre néző panoráma mellett fogyaszthatjuk el a szendvicsünket.

Túránkat Pilisborosjenő határában kezdtük. Itt egy kisebb, kiépítetlen parkoló jelzi a kirándulóút kezdetét. Ez rendszerint zsúfolt szokott lenni, ugyanis az Egri vár környéke nagyszerű adottságainak köszönhetően igen népszerű kirándulóhely. Látszik, hogy már felkészültek a turisták fogadására, mivel a kihelyezett térkép mellett mobil büfé is üzemel.

Teve-szikla
A parkolóból egy széles földúton kezdjük meg a sétát, amit a kék csík is jelez a térképen. Az utat szántóföldek szegélyezik, jobbra a szántóföldek mögött pedig máris megcsodálhatjuk a Nagy-Kevély vonulatát. Rövidesen le kell térnünk a jelzésről egy kevésbé széles földútra, ami egy sziklákkal szabdalt fenyőerdőbe vezet. Itt találjuk a Teve-sziklát, ami arról kapta a nevét, hogy egy bizonyos szögből nézve tevét, pontosabban dromedárt formáz.

Az alakzatot dolomit alkotja ennek köszönhetően maradt meg, a közelben több hasonló sziklatoronnyal is találkozhatunk, bár ezek nem mutatnak egyértelműen valamilyen konkrét formát. Leereszkedtünk a Teve-sziklákhoz, hogy jobban megfigyelhessük a formációkat, majd a völgyben haladtunk a régi bányafal mellett. Hamar elérkezünk a hegyoldalban vezető csúszós ösvényre, ami visszavitt minket a sziklafal tetejére, és így folytathattuk a kirándulást az eredeti útvonalon. Félúton felfelé, a hegyoldalban kialakult barlangba is bemászhatunk.

Az Egri Vár a virágba borult cserjék ölelésében
Virágzik a védett Fekete kökörcsin
Következő állomásunkhoz megint le kell térnünk a jelzésről, ez az Egri Vár, ami a völgyben fekszik. A vár csupán egy filmforgatásra készült makett. Itt készítették 1968-ban a Gárdonyi Géza azonos című regényéből adaptált Egri csillagok című filmet. A vár alapja kő, de a tetőszerkezete fából készült, ami a jelenetek alatt leégett, így ma csak a megmaradt, elhagyatott romok láthatóak. Várkonyi Zoltán filmrendező a völgyet környező dombokra álmodta meg a várat ostromló csatajeleneteket. Akkoriban a régió mezőgazdasági terület volt, ma azonban a völgyet már tövises cserjék nőtték be az erdősülés első lépéseként. Tavasszal a cserjék virágba borulnak, és utunkat ezek a fehér és rózsaszín színfoltok kísérik.

A murvabánya
Innen a szemközti Fehér-hegyre indultunk a földúton, ahonnan a kilátás a várra még szebb. A hegy oldalában elhagyatott murvabányát találunk, itt nemrég még aktívan bányásztak. Leereszkedhetünk a bányavölgyébe, és megfigyelhetjük a különböző színben játszó kőzeteket. A bányát árvalányhajmező szegélyezi. A bányától vissza indultunk a Teve-sziklához, a dombok közötti mezőn átvágva. Itt gyönyörű virágokkal találkoztunk, és megszemlélhettük a tevét is. A sziklák mögötti ösvényen másztunk vissza a fenyőerdőbe, és a kék jelzést követve jutottunk vissza a széles földúton a parkolóba. Ebből az irányból nagyszerű látványt nyújt az útról Pilisborosjenő települése.