Villányi-hegység: A Csodabogyó-tanösvény

Útvonal:  Máriagyűd – Csodabogyó tanösvény – Máriagyűd

A Tenkes-hegy lankái
A Csodabogyó tanösvény a Villányi-hegység nyugati felén található. A hegyvonulat második legmagasabb pontja, a Tenkes-hegy közelében helyezkedik el. A tanösvény bejárata a Máriagyűdi kegytemplomtól közelíthető meg a legkönnyebben, amely mellett parkolót és mellékhelységet is találunk. A barokk stílusú templom 1805-ben lett kegytemplomnak nyilvánítva, 2008-ban megkapta a bazilika címet is. A templom környezete nagyszerűen ki van építve, a közelben találunk szuvenírboltokat és a Kálvária-dombot is. Ez utóbbi különlegessége, hogy a stációkat bemutató domborműveket Zsolnay-kerámiából készítették.

Zzolnay porcelán stáció
A Máriagyűdi kegytemplom külső képe

Kilátás Siklósra a Tenkes-hegy oldalából
A Csodabogyó tanösvény a templom lábától indul, a sárga sávot kell követnünk. A tanösvény az itt megfigyelhető Szúrós csodabogyóról kapta a nevét, amely egy körülbelül fél méter magas, örökzöld növény. Jellegzetesek a nyár végé érő, élénk piros, húsos termései. Először egy szép fasor mellett haladunk el, majd beérünk az erdőbe. Innen 2,5 km-en keresztül 22 tábla segítségével ismerkedhetünk meg a régió élővilágával. A fák között haladva megkezdjük a Tenkes-hegy oldalába való kaptató megmászását. Az itteni sziklaormokról több helyen is megcsodálhatjuk a gyönyörű panorámát Siklósra. A sétát a kék sávig folytatjuk, ahonnan az út a sűrű erdőben, a hegygerincen visz tovább. Ha kisebb kört szeretnénk tenni, akkor a sárga kereszten, ha nagyobbat, akkor a piros sávon ereszkedjünk vissza Máriagyűdre.  Mi ez utóbbinál döntöttünk, így az erdőből kiérve a Villányi-hegység lankáinak szőlőföldjeiben gyönyörködve jutottunk le.

Kilátás a Villányi-hegység szőlőültetvényekkel fedett vonulatára