Pilisszentlélekről a Hirsch-oromra

Mohával borított fatörzsek
Pilisszentlélek egy kedves kis falu, amelyet csupán néhány száz fő népesít be. Bár nem önálló település, hanem közigazgatásilag Esztergomhoz tartozik, az idelátogató hajlamos különállóként kezelni, hiszen minden irányból erdő szegélyezi. A fák gyakorlatilag elzárják az összes környező várostól, így Pilisszentlélek nagyszerű kiindulópontja lehet több kirándulásnak is, mivel bármerre indulunk, a természetben találjuk magunkat.

Azonban a település legfőbb nevezetessége mégis a családi házak fölé emelkedő hegyoldalba épült Pálos kolostor. A völgyben fekvő Pilisszentlélektől majdnem egészen a 414 méteres Hirsch-oromig aszfaltút, majd döngölt földút vezet fel. A településre így akkor is érdemes ellátogatni, ha az erdő saras, latyakos lenne. A kolostor romjaihoz a piros sáv jelzés vagy az aszfaltút vezet el. Az út mentén parkolót és pihenőket is találunk. A séta bár gyakorlatilag végig emelkedő, egyáltalán nem megerőltető.

A Pálos kolostor romjai az aszfaltútról nézve
Az oltárok és a méretes fakereszt a romok között
A XIII. században épült Pálos kolostornak ma már csak a romjai tekinthetőek meg. Az útról lepillantva elénk tárul az egykori épület alaprajza. Hatalmas fakereszt bontja meg az alacsony kőhalmok összhangját. A kereszt mellett kis falépcsőn ereszkedhetünk le a kolostor belsejébe. Balra különálló épületeket látunk, amelyek a műhelyek helyéül szolgáltak. Ma már csak egy hatalmas fa birtokolja az egykori szobákat. Jobbra először a szentély, a kápolna és az oltárok tárulnak elénk. Majd az épület hosszanti részén végigpillantva az ebédlő és az északi szárny is feltűnnek. A romokon élvezet mászkálni, felfedezni az egykori helyiségeket és elképzelni, hogy milyen is lehetett az épület, amikor még teljes pompájában állt itt. A gondos kezek az oltárokon gyertyákat helyeztek el, az egyik szobában pedig tűzrakó hely létesült a kirándulók számára. A romokat körülvevő füves terület gyönyörű zöld színe különösen látványos egy szürke téli napon.

A Hirsch-emlékmű
Kankalin januárban

Innen  tovább vezet az aszfaltút fölfelé. Magunk előtt balra láthatjuk a 478 méter magas Felső-Ecset-hegy vonulatait. Az elágazásnál balra fordulva letérünk az aszfaltútról, és földúton haladunk tovább. Az erdőben sétálva hatalmas fák és dús aljnövényzet között vezet az ösvény, majd egy tisztásra kiérve csodás panoráma tárul elénk. Az alattunk húzódó völgy és a környező hegyek dimbes-dombos lankái csodásan mutatnak.

A Hirsch-orom színpompás kőzetei
Továbbsétálva elérjük a döngölt földút végét, pontosabban azt a pontot, ahol a hegyet megkerülve visszafordul az út. Innen leágazva klasszikus erdei csapás vezet fel minket először az Alsó-Ecset-hegy tetejére. A szokatlan téli melegben csak az őszi falevelek és a fantasztikus mohaszőnyeg vesz körül minket. A fákon és köveken megtelepedő zöld növény különlegesen dús látványa lenyűgöző. Innen még egy rövid szakaszon lefelé kell sétálnunk, hogy megérkezzünk a Hirsch-orom kiszögelléséhez. A magaslatot egy padokkal körülvett asztal és egy kőből készült emlékmű jelöli. A már szinte a természetbe beolvadó kőtömbön a "Magyarország ezer éves fennállása alkalmából 1896" felirat olvasható. Az emlékművet 1996-ban Pilisi Parkerdő felújíttatta. A Hirsch-orom egyenetlen kőteraszára kimerészkedve a Duna is feltűnik előttünk a távolban. A fák ágai fölött messzire elpillanthatunk a környező vonulatok felé. Lábunk alá tekintve az alattunk húzódó kisebb szakadékot pillantjuk meg.

Pillantás Pilisszentlélekre a Felső-Ecset-hegyről
Pilisszentlélek
Visszafelé az elágazásig az először emelkedő, majd lejtő erdei ösvényt követjük, majd a döngölt földút helyett a Felső-Ecset-hegy csúcsa felé indulunk. Az erdei út egy hatalmas tisztás mellett vezet el, ahol meglepetésünkre a januári tavasz hírnőkét pillantottuk meg, egy vígan virágzó Tavaszi kankalint. A tisztáson átvágva újra a fák között találjuk magunkat, majd a hegytetőt elhagyva lefelé ereszkedik a csapás. A hegyoldalban haladó kaptatón lefelé ereszkedve megpillantjuk a völgyben fekvő Pilisszentlélek házait. A bájos település többször is feltűnik előttünk a fák ágai között. A hegyről lesétálva újra becsatlakozunk az aszfaltútba, amely visszavezet minket a kolostorromok mellett Pilisszentlélekre.