Csobánkai tanösvények: Körséta a Macska-barlang és a Ziribár-hegy érintésével

Vadászles a Schell-kert közelében
A Csobánka közelében található Macska-barlangot a Szent-kút tanösvényen indulva közelíthetjük meg. A tanösvény Csobánkai-nyereg nevű állomásánál kényelmesen leparkolhatunk. Innen indul a kék sáv jelzés, amely egy széles, murvás földúton vezet be minket az erdőbe. Jobbra csodás látkép tárul elénk Csobánkára és a mögötte fekvő hegyvonulatokra, balra szántóföldek kísérik az utat. Épphogy elérjük az erdőt, balra fordulva rá kell térnünk a Macska-barlanghoz vezető kék omega jelzésre, amely végighalad a szántóföld és az erdő határán. Rövid séta után jobbra fordul az út, rikító zöld mohaszőnyegen lépdelve érünk be a télen szürke erdőbe. A lejtős ösvény kopasz tölgyfák és a földből kiemelkedő szürke sziklák között vezet el minket egy vadregényes patakvölgybe. A télen kiszáradt mélyedésben összegyúlt száraz faleveleken és a víz által kimosott köveken lépdelve jutunk el a méretes Macska-barlanghoz. Megérkezve lábunk előtt hever a 139 méter hosszú és 24 méter mély sziklaüreg moha lepte bejárata. Alig látunk be a lyukon a barlang bejáratánál felhalmozódott színes kőzettörmelék, nedves faágak és barna falevelek miatt. Találunk itt egy tűzrakóhelyet és egy információs táblát is.

Kőtenger az első kilátópontnál
A Macska-barlang bejárata
Innen jelzetlen ösvény vezet minket fel a patakvölgyből a hegy oldalában. Jobbra további érdekes kőzetformátumokat tekinthetünk meg a Macska-barlang fölött, majd a beomlott Tavasz-kunyhót pillantjuk meg. Továbbra is felfelé vezet a csapás, egy széles erdei utat keresztezve rátérünk a Ziribár-hegy csúcsára vezető kaptatóra. A tölgyfák között sétálva egyre több lesz a szikla körülöttünk. Lassan elég magasra érkezünk, hogy balra megcsodálhassunk egy kis ízelítőt a hegy tetején ránk váró kilátásból. Ugyanitt egy kisebb kőtengernyi kőtörmelék vár ránk az út mellett, a mohás-zuzmós fatörzsek között. Innen már nem kell sokat felfelé kapaszkodnunk, hogy elérkezzünk a Ziribár-hegy kopár csúcsára. A 410 méteres magasságból lélegzetelállító körpanorámát élvezhetünk. Könnyen kivehető Csobánka, a Kis-Kevély, a Háziréti-víztározó, Pilisszentiván és Pilisvörösvár. A hegy tetején egy mélyebb, ám keskeny üreget láthatunk, amely a kis méretű Ziribár-barlang bejárata.

Kilátás a Kis-Kevélyre és a Háziréti-víztározóra a Ziribár-hegyről
Ennyi látszik a Ziribár-barlangból
Visszafelé ugyanazt az ösvényt követve ereszkedünk le, amelyen érkeztünk. Az első elágazásnál azonban balra fordulva gyalogolunk tovább, hogy változatosabb legyen a túra. A csapás levezet a hegyről a térképen Schell-kertként feltüntetett, drótkerítéssel körülvett területig. Ezt egy kis kitérővel kénytelenek vagyunk megkerülni. A kerítés mentén haladva több fából ácsolt vadászlest pillanthatunk meg. Nemsokára visszaérkezünk a kék sáv jelzésre, amely a hegymászás után egy kellemes levezető séta keretében visszavezet minket a kiindulási pontunkhoz.