A pilisszántói Csillagösvénytől a pilisszentkereszti Kálvária-hegyre

A Mészégetők kútja, háttérben a mészkőbánya
A néhány ezer fős Pilisszántó folyamatosan igyekszik egy-egy újabb érdekességgel bővíteni a település látnivalóinak tárházát, amely óhatatlanul emeli turisztikai vonzerejét is. Az évek során felépített képzőművészeti és építészeti alkotások mostanra egy érdekességekben bővelkedő területet hoztak létre a Pilis-tető lábánál fekvő mészkőbánya közelében. Ahogy közelítünk Pilisszántó felé, azonnal feltűnik a település mögött magasodó, 756 méteres Pilis-tető. Erdővel borított hegyoldalában pedig igencsak szembetűnő a tájsebként a lombok közé ékelődő egykori mészkőbánya. A környezetéből világos színével kirikító jelenséghez közeledve az út mentén egy parkolót találunk. Innen indul a 2007-ben átadott Csillagösvény, amely a fent említett mészkőbánya közepéig vezet fel minket. A fából faragott szobrokkal szegélyezett, mindössze egy km hosszú gyalogúton felkapaszkodva rengeteg élménnyel gazdagodhatunk.

A Boldogasszony-kápolna hátulról, előttünk fekszik Pilisszántó
A kápolna elölről..
..és belülről

A parkolóból indulva az első útelágazásnál több jelzés és tábla is a tudomásunkra hozza, hogy balra találjuk a Csillagösvényt, eltévedni lehetetlen. Murvás úton kezdjük meg a sétát, a hegyoldalban enyhén emelkedve. Alig néhány lépés után csodás, Pilisszántóra néző kilátás fogad minket. Továbbhaladva jobbra látható a Mészégetők kútja. A fából készült építmény a település mészégetéshez kötődő múltjának állít emléket. Itt jobbra fordulva egy vékony csapás vezet be minket a mészkőbánya legalsó udvarába, ahol közelről is megtekinthetjük a fejünk fölé magasodó, impozáns, fehér kőfalat. Visszatérve a Csillagösvényre, a fenyőfák árnyékában lassan megpillantjuk az első szobrot, amely Nimródot ábrázolja. A vékony, fenyőcsemeték között vezető csapás Attila szobrához vezet tovább minket. Visszafordulva vethetünk egy pillantást a hátunk mögött elterülő Pilisszántóra, és a Pilis vonulataira.

A Pilis kapuja
Ugyanazon domboldal másik alkotása Árpádot formázza meg. Ezek után néhány lépést kell gyalogolnunk, míg elérkezünk következő, talán legérdekesebb műhöz, egy kettős, Szent Istvánt megmintázó szoborhoz. Ezt követi még sorban Szent László, Boldog Özséb és végül Hunyadi Mátyás faszobra. Az út a végéhez érve kettéágazik. Balra zsákutcát, jobbra egy kápolnát találunk, az útkereszteződésben pedig egy kongatható harangot a Pilis keresztjével. Először balra érdemes sétálni, az út erre ugyanis végigvezet minket a mészkőbánya középső szintjén. Innen megcsodálhatjuk a kőzeteket, és letekinthetünk a bánya alsóbb szintjeire is, amelyek egyikén a Szikla Színház került kialakításra. Jól kivehető a színházhoz vezető, fából készített, díszes kapu, és az udvarban kisebb kövekből kialakított kerek útvesztő is.

Pilisszántó és a Hosszú-hegy a Boldogasszony-kápolnától
Visszatérve az útkereszteződéshez, a másik irányba indulva találjuk a Boldogasszony-kápolnát. Nem az előbbi az egyetlen harang, amelynek hangja kíséri utunkat a Csillagösvényen, ugyanis a kápolnának is van kettő, bár kisebb harangocskája, és ezeket is szabadon kipróbálhatjuk. A Makovecz Imre által épített műremek előtt több padot találunk, ahonnan gyönyörködhetünk a környékben. Innen a fenyvesen átvágva juthatunk vissza a Mészégetők kútjához, ahol a domboldalra egy meredek csapáson felkapaszkodva jutunk el a Pilis kapujához. A faragásokkal és idézetekkel gazdagon díszített, két kisebb és közöttük egy nagyobb kapu együttesét mintázó alkotás csodás keretbe foglalja a bánya előtt elterülő, tágas udvart. Belépve közelebbről is megnézhetjük a már említett, kis kövekből épített labirintust. A kapun visszasétálva bal kéz felől Wass Albert emlékköve tűnik föl, szemben pedig kényelmes padokkal körülvéve a mészégetők emlékműve. Előttünk újból feltűnik a Pilis és Pilisszántó megunhatatlan látképe.

Árpád szobra a Csillagösvényen
A pilisszentkereszti Kálvária-hegy

Balra indulva kényelmes út vezet vissza a parkoló irányába. A piros sáv jelzést követve juthatunk el Pilisszentkeresztre. Az ösvény először kivezet minket az autóútra, de szerencsére csak egy rövid szakaszon kell ezt igénybe vennünk. Visszatérve az erdőbe egy kaptató vezet fel a Magas-hegy oldalába, majd lefelé az úti célunkhoz, a pilisszentkereszti Kálvária-hegyhez. A hangulatos, fából készült, zöldre és kékre festett családi házak között megbúvó domboldal tetején három kereszt díszeleg. Két oldalt zuzmó és moha lepte, kőbe ágyazott domborművek szegélyezik a hegyet, amelyek a stációkat mutatják be. A dombon lesétálva, balra indulva találjuk a közelben a település temetőjét, ahol néhány régi, német nyeleven feliratozott sírköveket is megtekinthetünk.