Mogyorósbánya barlangjai

Mogyorósbánya hangulatos kis települése a Gerecse keleti oldalában fekszik. A lankák között megbúvó családi házas telkek gyümölcsfákkal és virágokkal vannak beültetve. A nyugodt, szinte kihalt utcákon bárhol ingyenesen parkolhatunk. A Mogyorósbánya és Bajót között fekvő barlangokhoz először a kék sáv, majd a kék barlang jelzés vezet fel minket. A leküzdendő szintkülönbség mindössze 100 méter. Felérve viszont nem csak a hatalmas hasadékokat tekinthetjük meg, hanem a nyílások tetején állva a csodás panorámát is.

Visszapillantás Mogyorósbánya irányba
Lépcső a barlangokhoz
Pihenő az erdőben
A községből kisétálva az aszfaltút murvás földúttá változik. Körülöttünk kiskertekben érő csípős paprika, frissen ültetett szilvafák, és az erdő felé haladva egyre több hamvas kék kökény tűnik föl. Az első dombra felérve máris lábaink előtt hever a festői Mogyorósbánya, letekinthetünk a buja növényzetből kikandikáló cserepes háztetőkre. Az út egy kanyar után már fehér kövekkel tagolt földúttá változik, balra még felsejlenek a házak, jobbra viszont már megjelenik a sűrű erdő. A hatalmas rétet nyár végén már nem borítja színes virágmező, egy-két kék színfolt tűnik fel a szalmaszínű növényzetben.

Panoráma a sziklafal közepéről
A méretes Jankovich-barlang
Az út lankásan emelkedve beér a sűrű erdőbe. A földút egyenesen egy táborhelyhez vezet minket, ahonnan már hallhatjuk a sziklamászók által keltett zajokat. Bár innen még nem látszik, de karnyújtásnyira tőlünk emelkedik ki a fák lombjából a 374 méter magas Öreg-kő. A hangok irányába indulva meredeken elkezd emelkedni az út, majd lépcsőkön érjük el a meredek sziklafal alját. Itt már néhányan a magasban csüngenek, a többiek pedig alulról segítik őket a mászásban. Átverekedjük magunkat a tömegen, majd újabb lépcsőkön folytatjuk a hegymenetet a szikla oldala mentén. Néhány lépés után kis ösvény nyílik balra, ahova kisétálva letekinthetünk a zöldellő lombokra. A panoráma feledhetetlen, előttünk hevernek a szántóföldek fölött elnyúló dombok, és a közöttük kanyargó Duna.

Az Öreg-kő első barlangja
A barlangok innen még magasabban fekszenek, így tovább kell küzdenünk magunkat felfelé a fák gyökerein. Felérve jobbra találjuk az első üreget. A lépcsőktől nem messze sötétlik a hegy gyomrában, ám ez még csak egy kisebb példány. A fehér sziklafalon néhol zöldellik a zúzmó, a környező fatörzseken pedig vígan él a moha. Visszasétálva a lépcsőkhöz és balra indulva vár ránk a hatalmas Jankovich-barlang. A lenyűgöző képződmény teteje lyukas, belsejében pedig több kisebb mélyedés figyelhető meg. A fejünk fölött beszűrődő napfény megvilágítja a sötétséget, így itt csodásan fehér maradt a mészkőszikla. Az első terembe beérve kikukucskálhatunk a felettünk tátongó nyíláson. Innen talán még lenyűgözőbbek a barlang méretei, mint kívülről nézve. Néhány pad is vár ránk, ahol megpihenhetünk. A nyíláshoz fel is sétálhatunk még egy kicsit felfelé mászva a már elhanyagoltabb, rosszabb állapotú lépcsőkön. Egy újabb barlang vár ránk, ám ez már csak egy kisebb nyílás. A sziklát piros festékkel összefirkálták, ez kellemetlen összhatást kelt. Innen a panorámát már semmi sem zavarja. Számos kilátópontot találunk a környéken is, amelyekről a sziklafal többi, erdőből kikandikáló darabja is jól látható, nem csak a Duna és a szomszédos területek. Barla indulva juthatunk le egy lankásabb úton a szikla tetejéről, majd az erdőben vissza Mogyorósbányára, avagy átsétálhatunk a szomszédos Bajótra is.