Kirándulás Pismányból a Vörös-kőre

A farkas kutyatej és a kilátás

Tavaszi színpompa
Kirándulásunkat Szentendre "hegyvidéki" területéről, a Pismánynak nevezett városrészből kezdtük. Erre a 873-as Volánbusz járat közlekedik, de mivel nem visz fel teljesen a hegytetőre érdemesebb gépkocsival érkezni, mivel a HÉV-től felsétálni a Pismány-hegyre egy külön túra. A Cseresznyés úton kell végighaladnunk amíg el nem fogy az aszfaltút. Itt megpillantjuk a jobb oldalon az erdőt és a fákra festett sárga sáv jelzést is. Balra végig szép panorámában gyönyörködhetünk a családi házak kertjén áttekintve amíg felérünk a hegytetőre. Megkezdjük a sétát a fák között. Először hétvégi házak mellett haladunk felfelé, majd a házak egyre elhagyatottabbak lesznek, míg végül teljesen elfogynak. Nemsokára egy sorompó és egy tábla jelzi, hogy megérkeztünk a természetbe. Az emelkedő a földúton tovább folytatódik. Tanúi lehetünk a fakitermelés eredményezte napfényes, ritka erdőnek. Rövid sétával egy tisztáshoz érünk, ahol az éppen virágzó sárga színű farkas kutyatej bokros szigetei tarkítják a fátlan területet. Innen fantasztikus panoráma tárul elénk Szentendrére, a Dunára és a szikrázó bányatavakra. A messzeségben feltűnik a Megyeri híd két jellegzetes tornya is.

Panoráma a Pilisre
Továbbsétálva kivágott farakások mellett haladunk el, míg a ritkás erdőt egy árnyékosabb terület váltja fel. Innen már csak egy rövid kaptatót kell leküzdenünk ahhoz, hogy meghódítsuk a Nyerges-hegy 558 méteres csúcsát. A hegytetőt magassági jelzőpont mutatja. A gerincen vékony ösvény vezet mindkét irányba. Visszatekinthetünk a lankás területre ahonnan érkeztünk, és az előttünk álló szakadékra is. Mivel a fák még épphogy csak éledeztek, az ágak között megpillanthattuk a Vörös-kő magaslatát is. Elindultunk tovább a sárga sávon a hegyről levezető ösvényre. Itt újabb vadvirágokat csodálhattunk meg, úgy mint a sárga kankalin, a még mindig virágzó odvas keltikék és a lila ibolyák.

Leveleit bontó bükkfa

A sárga kankalin
A meredek, sziklás kaptatón látszott, hogy nemrég még sártenger borította, ennek megfelelően most csúszós, porrá száradt föld nehezítette az utat. Út közben megfigyelhettük a rügyekből már leveleket bontó bükkfák friss zöldjét. Az ösvény az Álló-réti útelágazáshoz vezet minket, amelyet újabb sárga vadvirágok borítottak. A réten egy emléktábla is elhelyezésre került. A sárga sávon továbbhaladva először kellemesen majd kevésbé kellemesen emelkedik tovább az út. Az erdő végül megint lankába vált át, és már meg is érkezünk a Vörös-kő tetején álló tűzrakóhelyhez. Ez most foglalt volt, a sülő kolbász illatát már a hegy lábánál is lehetett érezni. Tovább sétálva megpillantjuk az esőbeállót, ahonnan elnézhetünk Tahitótfalu irányába. A versekkel díszített fatörzsek között jutunk ki a tisztáson álló obeliszkhez, amelynek talapzatára felmászva a jól megérdemelt panoráma tárul elénk. Legjobban Leányfalu és a Szentendrei-sziget vehető ki a Duna mellékágával, de a háttérben még a Naszály is látszik. Az 521 méter magas csúcs Leányfaluból is könnyen megközelíthető. Ottjártunkkor alig voltak kirándulók, így nyugalomban élvezhettük a madárcsicsergést és a szikrázó napsütést.

Kilátás Vörös-kőről a Dunára, a Szentendrei-szigetre, Tahitótfalura és a Naszályra

Kilátás Vörös-kőről Leányfalura, Surányra és Gödre

A Vörös-kői esőbeálló
Sétánkat a sárga sávon folytattuk tovább, amíg újabb erdőirtáshoz nem érkeztünk. A hatalmas farakásokat elhagyva a zöld sávon ereszkedtünk vissza az Álló-rétre. Ez először egy saras-füves réten vezet, majd csordogáló patakokat érintve becsatlakozik be a sárga sáv mellé. Az Álló-rétről a Nyerges-hegy oldalában sétáltunk tovább a sárga kereszt jelzést követve. A hegyre visszatekintve megfigyelhetjük a szembetűnő különbséget a másik oldalhoz képest. Itt még minden barna, mintha  a természet nem tért volna magához. A visszamaradt avarban csak a bársonyos tüdőfű pinkkel kevert lila virágai tűntek elő. Az erdei ösvényről egy jelzetlen útra kell letérnünk, ez vezet vissza a kiindulási ponthoz. A nyaralók mellett sétálva újból megcsodálhatjuk a Szentendrére néző panorámát.

Virágzó nárciszok az egyik elhagyatott nyaraló kertjében